Als je gaat verhuizen naar een woning die je gekocht hebt, dan moet je daarvoor een notaris inschakelen. Een notaris is over het algemeen nodig wanneer je overgaat tot de koop van een bestaande woning. Laat je een nieuwe woning bouwen, dan wordt er over het algemeen een projectnotaris geregeld. Hiervoor hoef je in de meeste gevallen zelf niks te doen. Een notaris voor het kopen van een bestaande woning moet je wel zelf regelen. Met de notaris kun je in samenspraak met de verkopers van het huis de afspraken die gemaakt zijn op papier vastleggen en officieel documenteren. Het is verplicht om dat te laten doen met behulp van een notaris, vanwege de bevoegdheden die deze persoon heeft. Een notaris is namelijk bevoegd om officiële documenten en akten op te stellen en te ondertekenen. In dit artikel lees je welke werkzaamheden een notaris uitvoert, welke kosten je kunt verwachten voor het inschakelen van een notaris, hoe je een notaris kunt vinden en krijg je verschillende tips om de beste keuze te maken.

Werkzaamheden van een notaris

Een notaris voert verschillende soorten werkzaamheden uit als het aankomt op het kopen van een woning. Je bent wettelijk gezien verplicht om een notaris in te schakelen om de overdracht en de koop van de woning officieel te kunnen maken. Wanneer je een woning gaat kopen en de koop bijna rond is, zal er gewoonlijk gezien nog een rondje door het huis gedaan worden samen met de verkopers. Dit wordt over het algemeen gedaan om te bekijken of alles in orde is en of het huis zo wordt achtergelaten als jullie hebben afgesproken. Indien dit het geval is kan er bij de notaris worden aangeklopt. Bij de notaris wordt de overdracht van de woning officieel gemaakt. Om dit te kunnen doen moeten zowel de kopende als de verkopende partij aanwezig zijn voor de ondertekening van de documenten.

Opstellen van de akten

De notaris stelt een aantal documenten op die ondertekent moeten worden door beide partijen om de koop rond te kunnen maken. Het gaat dan om de:

Leveringsakte: met dit document wordt vastgelegd dat de huidige eigenaren de woning overdragen aan jou als koper. De leveringsakte wordt daarom ook wel de transportakte genoemd. Voordat de handtekeningen gezet worden, zal de notaris in het bijzijn van beide partijen de akte voorlezen. Nadat de handtekeningen van de verkopers, de kopers en de notaris op het document gezet is de woning officieel overgedragen van eigenaar.

Hypotheekakte: wanneer je een woning koopt en deze betaald met behulp van een hypotheek, dan moet je hiervoor ook bij de notaris zijn. De hypotheekakte is een document dat bij de notaris ondertekend moet worden om officieel vast te leggen dat jij een contract aangaat met een hypotheekverstrekker. Hierin wordt vastgelegd dat jij een betalingsverplichting hebt. Als de handtekeningen op dit document zijn gezet, dan kan de notaris de betaling voldoen aan de verkopende partij.

Overdracht: het belangrijkste en leukste deel van het bezoek aan de notaris is de daadwerkelijke overdracht van de sleutels. Zodra de leveringsakte en de hypotheekakte getekend zijn kunnen de sleutels worden overhandigd en ben jij de bezitter van de woning.

Welke kosten kun je verwachten?

Voor het inschakelen van een notaris en voor het ondertekenen van de papieren worden kosten in rekening gebracht. Deze kosten verschillen per notaris en kunnen ook behoorlijk verschillend zijn per regio. Zo zijn notariskosten over het algemeen hoger in de Randstad in vergelijking tot de rest van Nederland. Een notaris wordt betaald voor verschillende zaken zoals voor het tekenen van de leveringsakte, het tekenen van de hypotheekakte en voor enkele andere zaken. Koop je een nieuwbouwwoning, dan is er geen sprake van een leveringsakte omdat jij de eerste eigenaar van de woning zult zijn. In dat geval hoef je deze kosten dus ook niet te betalen. Hieronder kun je in een tabel de kosten vinden die je gemiddeld kwijt zult zijn voor het inschakelen van een notaris.

Omschrijving

Kosten

De leveringsakte ondertekenen

€ 500,-

De hypotheekakte ondertekenen

€ 500,-

Overdrachtsbelasting

2 procent van het aankoopbedrag

Overschot van de gemeentelijke lasten

Het deel van het bedrag dat betaald is door de vorige eigenaar van de woning als voorschot en wat nog over is voor de resterende tijd van het jaar

Eventuele kosten voor hypotheekadvies

€ 1000,- tot € 2000,- als je hier gebruik van maakt

Kosten voor een aankoopmakelaar

1,5 procent van het aankoopbedrag en eventuele opstartkosten

Notaris vinden

Als je een woning gaat kopen, dan is het prettig om een goede notaris te kunnen vinden. Dit kan helaas niet door het maken van een onlinevergelijking of door het bekijken van een prijslijst. Om de beste prijs te kunnen vinden, kun je een vergelijking maken van verschillende offertes. Je kunt daarvoor bij notarissen een aanvraag voor een offerte doen. Je bent overigens niet gebonden aan de plaats waarin je een huis wilt kopen of verkopen om een notaris te vinden. Je kunt ook een notaris inschakelen uit een andere plaats. Dit kan aantrekkelijk zijn als de verschillen in kosten groot zijn. Als je verschillende offertes hebt aangevraagd kun je een vergelijking maken aan de hand van de volgende kosten:

Dossierkosten

Administratiekosten

De inschrijving van de hypotheek voor de betaling

De inschrijving bij het Kadaster

Onderzoekskosten

Identificatiekosten

BTW over de notariskosten van 21%

Keuze maken

Als je een vergelijking hebt gemaakt aan de hand van de kosten, dan kun je een keuze maken. Het kiezen van een notaris is dan niet heel erg spannend als er geen bijzonderheden zijn. Wanneer er enkel documenten getekend hoeven te worden als een leveringsakte en hypotheekakte, dan kunnen de zaken snel geregeld worden. In sommige gevallen kun je meer kosten hebben omdat er door de notaris extra onderzoek moet worden gedaan. Dat komt bijvoorbeeld voor bij de aankoop van een woning door mensen die een eigen bedrijf hebben. In situaties waarbij meer werk verricht moet worden kun je naast het aanvragen van een offerte ook een kennismakingsgesprek aanvragen. Hierin kun je kennismaken met de notaris en de mogelijkheden bespreken.